Subskrybuj
Zapraszamy do skorzystania z naszego newslletera.
captcha 
Będziemy powiadamiać Ciebie o nowościach na stronie.

Cyberprzemoc - aktualne publikacje już dostępne w Bibliotece Pedagogicznej

Centrum Profilaktyki  sfinansowało zakup publikacji poświęconych  zagrożeniom cyberprzemocy. Są one dostępne w giżyckiej Bibliotece Pedagogicznej. Już wkrótce książki o podobnej tematyce otrzyma również Miejska Biblioteka Publiczna.

 

 

 

Polecamy, warte przeczytania:

Agresja wirtualna vs realna : poglądy i badania.  Red. Zdzisław Majchrzyk, Jan F. Terelak .  Białystok : Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica, 2011.  232 s.

 

?Zasadniczym problemem, jaki postawili sobie autorzy monografii, jest pytanie o źródła i bezpośrednie przyczyny przemocy, agresji, dążenia do zadawania bólu, a często zbrodni. Pytania te nabierają szczególnego znaczenia i wymiaru, kiedy sprawcami wspomnianych czynów stają się nieletni. Aby uniknąć negatywnych zjawisk społecznych, które w innych krajach europejskich pojawiają się od kilku lat, warto już dziś wnikliwie, perspektywicznie i wszechstronnie rozważyć problem wpływu środków masowego przekazu na kondycję psychiczną dzieci i młodzieży i szersze zjawiska patologii społecznej, na które niewątpliwie środki masowego przekazu mają znaczący wpływ."

 

Cyberświat - możliwości i zagrożenia.  Red. Józef Bednarek, Anna Andrzejewska.  Warszawa : Żak, 2009.  408 s.

 

Cyberświat - cóż to takiego, czy istnieje obok nas, czy jesteśmy z nim nierozerwalnie związani. Cyberświat to przestrzeń stworzona przez komputery i roboty elektroniczne. Dziś nie wyobrażamy już sobie życia bez internetu. Stwarza on olbrzymie możliwości rozwoju człowieka, ale także jest wielkim zagrożeniem, zwłaszcza dla dzieci i młodzieży. Możliwości - to bezpośrednia łączność z całym światem, edukacja medialna, nauka języków obcych, korzystanie z bibliotek, zakupy przez internet, obsługa bankowa itp. Zagrożenia - to uzależnienie od mediów zwłaszcza dzieci i młodzieży, to utożsamianie się z obrazem świata, coraz częściej pełnym agresji i przemocy, to zatracenie poczucia między tym co rzeczywiste, a co prezentuje nam internet. Jak wykorzystać to, co służy rozwojowi i postępowi i jak nie ulec temu, co uczy nienawiści, przemocy i agresji i jak uchronić dzieci przed złym wpływem internetu Na pytania te szukają odpowiedzi autorzy poszczególnych rozdziałów tej książki - pedagodzy, wykładowcy wyższych uczelni.

Publikacja składa się z 17 rozdziałów o wyraźnie określonej strukturze. Jej układ obejmuje dwie części. Pierwsza z nich dotyczy możliwości cyberświata (Teoretyczne i metodologiczne podstawy badań nad człowiekiem w cyberprzestrzeni ; Edukacja medialna a cyberprzestrzeń ; Nauka języków obcych w cyberprzestrzeni ; Reklama internetowa, jej odbiorcy oraz kierunki rozwoju ; Możliwości robotyki we współczesnym świecie i edukacji). W części drugiej opracowania podjęto kwestie związane z zagrożeniami cyberświata (Komunikatory internetowe zagrożeniem dla dzieci ; Świat wirtualny - kreatorem rzeczywistości dziecka ; Ryzyko uzależnień dzieci i młodzieży od mediów cyfrowych ; Problem agresji i przemocy w multimediach elektronicznych ; Cyberpornografia i cyberseks ; Gry i gierki w komunikacji społecznej. Informacyjne uwikłania i zależności ; Prawne aspekty przestępczości teleinformacyjnej).

 

Człowiek i uzależnienia.  Red. Mariusz Jędrzejko, Dariusz Sarzała.  Pułtusk : Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora ; Warszawa : Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2010.  271, [1] s.

 

Książka jest głosem w dyskusji nad zjawiskami wywołującymi coraz poważniejsze problemy społeczne, ekonomiczne i zdrowotne. Jedną z konkluzji analizy nowych uzależnień jest refleksja, że niektóre z nich są odpowiedzią na niemożność osiągnięcia sukcesu w dzisiejszym ?pędzącym" świecie.
Publikację podzielono na dwie części. W pierwszej przedstawiono zagadnienia etiologii współczesnych uzależnień a także zagadnienia zagrożeń zdrowotnych. W części drugiej przedstawiono nowe uzależnienia najszybciej rozwijające się w naszym społeczeństwie. Współcześnie mamy do czynienia z ponad dwudziestoma uzależnieniami chemicznymi i niechemicznymi sprawiającymi poważne problemy społeczno-zdrowotne.  Omówiono także kwestie zadań wczesnoszkolnej opieki zdrowotnej w perspektywie cywilizacyjnych zagrożeń zdrowia psychicznego. Zamieszono kilka zdań o roślinach psychoaktywnych, lekomanii, o agresji elektronicznej, cyberagresji, grach komputerowych, uzależnieniach komputerowych, telefonie komórkowym jako nowym źródle uzależnień oraz profilaktyce hazardu.

Kowalski Robin M., Limber Susan P., Agatston Patricia W. : Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży.  Kraków : Uniwersytet Jagielloński, cop. 2010. - 237, [1] s.

W książce poruszono problem przemocy dokonywanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Po przeanalizowaniu dokonanych odkryć naukowych, badań przeprowadzonych wśród uczniów oraz obserwacji portali społecznościowych, autorki podjęły próbę wyjaśnienia czym jest cyberprzemoc oraz zaproponowały szereg technik i strategii zapobiegających temu zjawisku. Ponadto udzieliły wskazówek rodzicom i nauczycielom jak radzić sobie w sytuacji, gdy dziecko znajdujące się pod ich opieką dopuszcza się tego rodzaju zachowania, bądź też staje się jego ofiarą. W zakończeniu publikacji autorki zaprezentowały także jak kwestię cyberprzemocy definiuje ustawodawstwo oraz jakie mogą być prawne konsekwencje dopuszczania się tego typu postępowania.

 

 Kozak Stanisław : Patologie komunikowania w Internecie : zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży.  Warszawa : Difin, 2011.  272 s.

 

Celem książki jest zaprezentowanie zagrożeń ze strony komputera i Internetu dla dzieci i młodzieży. Ten wspaniały wynalazek techniczny to bezsprzecznie pozytywne źródło informacji i pożytecznej rozrywki. Daje ogromne możliwości użytkowania i rozwoju dzieci i młodzieży, pomocy w nauce, w pracy, ale niesie również zagrożenia (stresy, choroby i przeżycia traumatyczne)

Autor w sposób interdyscyplinarny zaprezentował zagrożenia i uwarunkowania patologicznego komunikowania się dzieci i młodzieży w Internecie. Porusza problemy uzależnienia od sieci, hazardu internetowego, cyberprzemocy, wirtualnych znajomości, prześladowania ofiar w Internecie, a także zagrożeń zdrowotnych na stanowisku komputerowym

Pyżalski Jacek : Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży.  Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011.  164 s.

 

 

Autor omawia pojęcie agresji elektronicznej od przedstawienia swojej typologii, stworzonej ze względu na kryterium ofiary. Szczególną uwagę poświęca mobbingowi elektronicznemu (cyberbullying), który pojawił się wraz z popularyzacją Internetu i telefonów komórkowych. Zarysowuje charakterystyczne cechy jego sprawców i ofiar. Całość ilustruje licznymi przykładami. Wyjaśnia znaczenie nowych mediów wśród młodych ludzi i rozróżnia, kiedy korzystanie z nich jest normą, a kiedy staje się dysfunkcjonalne. Opisuje konsekwencje agresji internetowej oraz przedstawia metody profilaktyki i interwencji w tej dziedzinie, które mogą zastosować nauczyciele i pedagodzy, a także rodzice i opiekunowie młodych ludzi.

 

 

Kozak Stanisław : Patologie komunikowania w Internecie : zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży.  Warszawa : Difin, 2011.  272 s.

 

Celem książki jest zaprezentowanie zagrożeń ze strony komputera i Internetu dla dzieci i młodzieży. Ten wspaniały wynalazek techniczny to bezsprzecznie pozytywne źródło informacji i pożytecznej rozrywki. Daje ogromne możliwości użytkowania i rozwoju dzieci i młodzieży, pomocy w nauce, w pracy, ale niesie również zagrożenia (stresy, choroby i przeżycia traumatyczne)

Autor w sposób interdyscyplinarny zaprezentował zagrożenia i uwarunkowania patologicznego komunikowania się dzieci i młodzieży w Internecie. Porusza problemy uzależnienia od sieci, hazardu internetowego, cyberprzemocy, wirtualnych znajomości, prześladowania ofiar w Internecie, a także zagrożeń zdrowotnych na stanowisku komputerowym

Pyżalski Jacek : Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży.  Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2011. ? 164 s.

 

 

Autor omawia pojęcie agresji elektronicznej od przedstawienia swojej typologii, stworzonej ze względu na kryterium ofiary. Szczególną uwagę poświęca mobbingowi elektronicznemu (cyberbullying), który pojawił się wraz z popularyzacją Internetu i telefonów komórkowych. Zarysowuje charakterystyczne cechy jego sprawców i ofiar. Całość ilustruje licznymi przykładami. Wyjaśnia znaczenie nowych mediów wśród młodych ludzi i rozróżnia, kiedy korzystanie z nich jest normą, a kiedy staje się dysfunkcjonalne. Opisuje konsekwencje agresji internetowej oraz przedstawia metody profilaktyki i interwencji w tej dziedzinie, które mogą zastosować nauczyciele i pedagodzy, a także rodzice i opiekunowie młodych ludzi.

 

Pyżalski Jacek : Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży.  Kraków : Impuls, 2012.  317, [3] s.  

 

 Autor skupia wiele uwagi na zagadnieniach związanych z wpływem nowych mediów na dzieci i młodzież. Dokonuje typologii agresji, ukazuje konsekwencje bullyingu i cyberbullyingu.

Niewątpliwą zaletą tej publikacji jest jej obiektywizm. Autor nie poprzestaje na prezentacji wyników badań i poglądów własnych, ale także przytacza wnioski badawcze innych naukowców. Otrzymujemy w efekcie szeroką analizę różnych typów agresji elektronicznej, w tym wobec celebrytów.

W toku refleksji naukowej autor uwzględnia również takie aspekty, jak środowisko rodzinne młodych ludzi dopuszczających się wymienionych typów agresji elektronicznej, a więc szuka psychologicznych i społecznych motywacji tych destrukcyjnych zachowań. Podpowiada też, jakie profilaktyczne działania można podjąć, by im zapobiec.

Ważnym uzupełnieniem publikacji jest obszerna bibliografia, odsyłająca do innych prac na tematy pokrewne oraz Aneks zawierający kwestionariusze i materiały badawcze

Polecam tę książkę jako lekturę obowiązkową zwłaszcza dla rodziców dorastających dzieci oraz ich wychowawców. Nie ma też przeszkód, by sięgnęli po nią młodzi ludzie ? przecież zagrożenie staje się mniejsze, gdy więcej o nim wiemy. Idźmy więc z duchem czasu i bądźmy na bieżąco z nowymi zjawiskami socjologicznymi i pedagogicznymi - ta publikacja nam to w pełni umożliwia. 

 

Rogers Vanessa:  Cyberprzemoc : jak być bezpiecznym w sieci : ćwiczenia dla dzieci i młodzieży.  Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2011.  130 s.

 

Niniejszą książkę polecamy wychowawcom, pedagogom szkolnym, psychologom i rodzicom - wszystkim którzy na co dzień zajmują się nastolatkami i pragną im pomóc poruszać się bezpiecznie w wirtualnym świecie. Dzięki proponowanym ćwiczeniom i grom można w przyjaznej i bezpiecznej atmosferze sprowokować dyskusję na temat poznawania nowych osób, udzielania o sobie informacji, zaufania, różnicy między żartem a szyderstwem i lojalności wobec przyjaciół. Przystępny język i materiały do wykorzystania podczas zajęć sprawiają, że książka ta jest niezwykle praktycznym narzędziem.

 

Andrzejewska Anna: Magia szklanego ekranu : zagrożenia płynące z telewizji.  Warszawa :  Fraszka Edukacyjna, 2007 . - 86 s.

 

Polecamy tę książkę rodzicom, nauczycielom, pedagogom i psychologom, terapeutom, a także studentom kierunków pedagogicznych i psychologicznych, zwracając jednocześnie uwagę na słowa prof. dr hab. Józefa Bednarka z APS napisane w recenzji: W opinii specjalistów uzależnienia od mediów są nie mniej niebezpieczne niż uzależnienia od alkoholu, narkotyków i innych używek.
W publikacji zawarto wyniki najnowszych badań empirycznych, prowadzonych w różnych środowiskach naukowych i wychowawczych nad funkcją i możliwościami telewizji, preferencjami dzieci w wyborze programów, negatywnym oddziaływaniem telewizji, reklamą i jej ujemnymi skutkami, mechanizmami uzależnienia od telewizji, a także skutecznymi działaniami profilaktycznymi. W końcowej części książki podano liczne studia przypadków uzależnień dzieci od telewizji i prób wyprowadzenia tych dzieci z uzależnień rozmaitymi metodami.

 

Andrzejewska Anna: (Nie)bezpieczny komputer : od euforii do uzależnień.  Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej, 2008 .  124 s.

 

Mija rok od ukazania się opracowania Magia szklanego ekranu. Zagrożenia płynące z telewizji. Praca nad tą pozycją, ale także liczne rozmowy i dyskusje z czytelnikami (m.in. rodzicami, pedagogami i nauczycielami) skłoniły mnie do przygotowania następnej publikacji. O ile telewizja jest pierwszym medium, z którym spotykają się dzieci, o tyle komputer jest już multimedium powszechnie użytkowanym, które stwarza liczne możliwości, ale także powoduje wiele zagrożeń.
Rozpocznijmy od kilku pytań skłaniających do refleksji. + Co to znaczy (nie)bezpieczny komputer? + Dlaczego komputer może być niebezpieczny? + Jakie są przyczyny (powody), przebieg, ale i skutki komputerowych zagrożeń? + Dlaczego do tytułu dodano "od euforii do uzależnienia"? Pytań można postawić znacznie więcej. Najczęściej są one zadawane przez osoby, które odczuwają różnorodne dolegliwości, zarówno zdrowotne, jak i wiele innych spowodowanych przez komputer.
Rzeczywiście, komputer jest (nie zawsze) bezpieczny, ale czy na pewno? Pojawiają się zatem kolejne pytania: Kiedy komputer może nam zagrażać i w jakich sytuacjach? Czy zależy to tylko od samej techniki, maszyny, technologii, tego coraz bardziej inteligentnego urządzenia, będącego narzędziem nie tylko edukacji, pracy i komunikowania się? Wiele nowych możliwości komputera (może tylko pozornych) powoduje, że staje się on coraz bardziej niebezpieczny dla człowieka. Nie zawsze wiemy, jak z niego korzystać w sposób właściwy. Co zatem mamy robić, a przede wszystkim nasze dzieci, żeby przestrzegać zasad bezpiecznego korzystania z niego? Czy jesteśmy w wystarczającym stopniu przygotowani do korzystania z jego możliwości i realizacji różnorodnych zadań za jego pośrednictwem? Jakie są inne przyczyny tego stanu rzeczy? Kto, komu i dlaczego kupuje komputer? Jaki jest poziom naszej wiedzy i umiejętności w interesującym nas zakresie? Kto zatem odpowiada, i w jakim stopniu, za bezpieczne korzystanie z komputera? Najczęściej my, rodzice, kupujemy go również swoim dzieciom. Przekonani jesteśmy, że z jego użytkowaniem nie będzie problemów, że może on stwarzać zagrożenia wszystkim, ale nie nam i naszym dzieciom. A jeżeli już, to być może tylko w nieznacznym stopniu, a my na pewno nad nimi zapanujemy.

Psychologiczne konteksty Internetu.  Red. Barbara Szmigielska .  Kraków : WAM, 2009 . 285 s.

 

 

Przedstawiając czytelnikom różne konteksty badań i analiz psychologicznych internetu chcemy pokazać, że jest to zjawisko niejednorodne, a w związku z tym nie ma prostych i jednoznacznych odpowiedzi na pytanie o wpływ internetu na człowieka. Z psychologicznego punktu widzenia wpływ ten zależy bowiem od tego kto, w jakim celu i w jaki sposób z niego korzysta. Autorzy tekstów empirycznych zawartych w tej monografii podkreślają, że konsekwencji korzystania z internetu nie da się opisać w prosty sposób przez odwoływanie się do ilościowych i jakościowych zależności, ale że konieczne jest badanie tych zależności w określonych kontekstach. Z kolei autorzy tekstów teoretycznych przedstawiają złożoność zjawisk związanych z wirtualną aktywnością współczesnego człowieka, zaznaczając konieczność precyzyjnego ich definiowania.

Agresja - przemoc - asertywność.  Oprac. Dagmara Sołdek .  Nadarzyn : Lissner Studio, 2010 .  40 s. + DVD 

W książce znajdziemy omówione tematy:
1.agresja
- agresja, złość, przemoc
- formy przemocy szkolnej
- skutki przemocy
- cyberprzemoc
2. asertywność

Płyta DVD - tematyka filmu: Przemoc w środowisku szkolnym. Czas trwania filmu: 25 minut.

 

Climati Carlo: Ekstremalne zabawy młodych : moda, hobby i pragnienie przekraczania wszelkich granic.  Kielce : Jedność, 2007 . ? 174 s.

 

Młodzi od zawsze chcieli zmieniać świat, wcielać w życie swoje ideały, musieli wyraźnie zaznaczyć swoją obecność. Konflikt pokoleń, podważanie autorytetów starszych, bunt to nieodzowne elementy dorastania, nawet wskazane przy zachowaniu odpowiednich granic. No właśnie - granica - dziś to słowo w świadomości młodych nic już nie znaczy. Trzeba być prowokująco ubranym, uczesanym, a wyobraźnia podpowiada najdziwniejsze sposoby na przyozdabianie ciała.

Ale moda to jeszcze nie wszystko! Rozrywka i zabawa kiedyś kojarzyły się z ciszą i spokojem. Teraz wszystkim potrzeba końskich dawek adrenaliny, dlatego rzucają się z mostów na linie, przeskakują rozmaite urbanistyczne obiekty, spływają wartkimi nurtami rzek w lichych łupinkach, słowem... relaksują się. Ciało już przekroczyło wszelkie granice, w powietrzu, na lądzie i w wodzie, a co w takim razie z duchem? O tym też pomyślano, w grach komputerowych, oczywiście dla fanu, siecze się bez opamiętania, kogo tylko się zechce, dostaje się drugie życie, przecież zabawa dopiero się rozkręca.

Muzyka musi być głośna, mile widziana psychodeliczność, wszak dobry meloman, to meloman w transie itd., itd. Trochę tu żartu, trochę ironii, ale autorowi tej książki naprawdę nie chodzi o to, by wykpić oryginalność, inwencję czy odwagę, to przyjaciel młodzieży, zna ją doskonale i szczerze pragnie jej dobra, nikogo nie oskarża, szanuje poglądy innych. Zależy mu na szczęściu młodych, dlatego podpowiada, jak nie dać się zniewolić modom, jak pozostać sobą, jak wybierać ekstremalne... ale dobro, no bo skoro już musi być ekstremalnie...

 

 

 

 

 

 

Jesteś tutaj: