Subskrybuj
Zapraszamy do skorzystania z naszego newslletera.
captcha 
Będziemy powiadamiać Ciebie o nowościach na stronie.

Narkotyki? To mnie nie kręci. Nie próbuję. Pomagam" - zapraszamy szkoły do udziału w kampanii

Zapraszamy szkoły z terenu miasta Giżycka do udziału w kampanii Narkotyki? To mnie nie kręci. Nie próbuję. Pomagam”.   Niezbędne materiały (karty pracy dla uczniów, scenariusze zajęć, plakaty, audycje) zostaną sfinansowane przez Centrum Profilaktyki Uzależnień i Integracji Społecznej. Kampania skierowana jest do uczniów szkół  podstawowych (V-VIII klasa) i ponadpodstawowych, nauczycieli i rodziców/opiekunów.  Szkoły zaintneresowane udziałem w kampanii, prosimy  o określenie potrzeb w zakresie ilości materiałów niezbędnych do przeprowadzenia działań w danej  szkole (czyli określenie ilości uczniów, którzy zostaną objęci działaniami) oraz wskazanie koordynatora kampanii.

Na zgłoszenia oczekujemy do dnia 16.12.2019 r.  drogą mailową Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript..

 

Informacja o kampanii:

Narkotyki? To mnie nie kręci. Nie próbuję. Pomagam.

 

Narkotyki? To mnie nie kręci 2019/2020. Nie próbuję. Pomagam! – materiały dla uczniów, nauczycieli i rodziców ze szkoły podstawowej (V-VIII klasa)  dotyczące profilaktyki narkotykowej.

Diagnoza problemu

Kampania zakłada  dążenia do usystematyzowania pomocy rówieśniczej w przypadku zagrożeń związanych z używaniem narkotyków lub dopalaczy.

Przyjęto, że do zmagania się z tak poważnymi problemami, jak używanie narkotyków i dopalaczy oraz ryzykiem, jakie za sobą niosą, warto zaangażować siły grupy. Z jednej strony wpływ grupy często wiąże się z eksperymentami z używkami, z drugiej zaś brak akceptacji grupy jest źródłem silnej frustracji w wieku dorastania, która również może pchać w niezdrowe sposoby polepszania sobie samopoczucia.

Praktyka pracy z młodzieżą jednoznacznie wskazuje, że atmosfera grupy rówieśniczej, normy w niej przyjęte, relacje panujące w tej grupie są najsilniejszymi i najskuteczniejszymi czynnikami wpływającymi na funkcjonowanie młodych osób.

Jednocześnie zauważyć można, że uczniowie wskazują podczas ewaluacji kolejnych programów zajęć profilaktycznych, że słyszeli zbyt wiele razy o zagrożeniach związanych z używaniem narkotyków lub dopalaczy i że ich chęć oraz możliwość przyjmowania ostrzeżeń jest ograniczona. Nie oznacza to jednak, że należy przestać ostrzegać młodzież, informować i wskazywać jej możliwe sposoby dbania o siebie. Wyzwaniem jest docieranie do uczniów w taki sposób, aby byli gotowi przyjmować ważne z naszego – dorosłych – punktu widzenia treści. A zamiast wciąż mówić i oczekiwać, że będą słuchać, warto stwarzać młodym ludziom środowisko służące minimalizowaniu ryzyka zachowań, które mogą okazać się szkodliwe dla młodzieży. Dlatego, szukając rozwiązania skutecznego i kompleksowego, rozwinięto koncepcję wsparcia rówieśniczego.

Cele

Materiały kampanii przygotowują uczniów do podjęcia pomocy rówieśniczej. Młodzież zapoznaje się z obszarami:

  • kształtowania zaufania,
  • określenia odpowiedzialności za rozwiązanie
    problemu,
  • badania własnej gotowości i motywów pomagania,
  • badania zasobów, z których mogą skorzystać,
  • doskonalenia umiejętności spostrzegania otoczenia,
  • ćwiczenia technik komunikacji przydających się
    w roli pomagacza.

Decyzja o tym, czy podjąć działanie, będzie należała do nich samych. Pomoc rówieśniczą widzimy zarówno jako interwencję, jak i dłuższe wsparcie w rozwiązywaniu problemu.

W scenariuszach zajęć i kartach pracy przedstawiamy schemat klasowego systemu wsparcia rówieśniczego służącego zapobieganiu ryzyka używania narkotyków oraz radzeniu sobie z już istniejącym problemem. System jest zgodny z obszarami, w których szkolili się uczniowie. Uczniowie wraz z nauczycielem, w oparciu o materiały, wypracują swoje własne adekwatne do warunków klasy procedury i ścieżki postępowania, które staną się dla nich wszystkich przejrzystym, dostępnym modelem działania.

Adresaci

  • uczniowie szkoły podstawowej (V-VIII klasa),
  • nauczyciele
  • rodzice/opiekunowie

Jak wykorzystać?

Materiały pozwolą nauczycielom przeprowadzić kompleksowe zajęcia na temat substancji psychoaktywnych wśród uczniów. Umożliwią stworzenie schematu klasowego systemu wsparcia służącego zapobieganiu ryzyka używania dopalaczy oraz radzeniu sobie z już istniejącymi problemami. Wzmocnią umiejętności wsparcia rówieśniczego, jako czynnika chroniącego przed sięganiem po substancje psychoaktywne. Proponujemy przeprowadzenie trzech warsztatów z uczniami oraz jednych z rodzicami, które są zawarte w scenariuszach zajęć dla nauczycieli.

W skład kampanii:  Narkotyki? To mnie nie kręci. Nie próbuję. Pomagam! – wchodzą następujące materiały:

  1. W sieci wsparcia – karta pracy dla uczniów z klas V-VIII
  2. Jak mierzyć się z problemami? – karta pracy dla uczniów z klas V-VIII
  3. Co masz, a co możesz stracić? Jak się bronić? – karta pracy dla uczniów z klas V-VIII,
  4. Jak wspierać swoje dziecko? – ulotka edukacyjna dla rodziców
  5. Narkotyki? To mnie nie kręci! Nie próbuję, pomagam – scenariusze zajęć dla nauczycieli
  6. Narkotyki? To mnie nie kręci! Nie próbuję, pomagam – 4 audycje edukacyjne na płycie CD, czas trwania każdej ok. 3 minut
  7. Dopalacze, narkotyki? Łatwo wsiąść. Trudniej się zatrzymać – plakat edukacyjny, format B3
  8. Dopalacze, narkotyki? Zabawa wysokiego ryzyka!
  9. Certyfikat dla szkół/placówek biorących udział w kampanii,
  10. Certyfikat dla nauczycieli/koordynatorów kampanii.

 

Jesteś tutaj: